Cebu-Siquijor-Negros-Bohol-Cebu, Filippinerne, dec 2022 – marts 2023

I Cebu City blev dele af besætningen skiftet ud med nye, som sammen fejrede nytår inden vi skulle sejle til rundt til forskellige, smukke øer i Filippinerne. Da vi vidste, at vi skulle finde en landeplads til Christianshavn igen når togtet skulle slutte i midten af februar, sejlede vi op til Zeke’s Boat Yard lidt nord for Cebu, for at tjekke faciliteterne ud. Da vi havde lavet en aftale med Zeke om at vende retur om 1,5 måneds tid, satte vi kursen sydpå igen ca 100 sømil mod øen Siquijor.

Da mørket var faldet på og vi var knap halvvejs, rendte vi ind i en heftig thunderstorm. Vinden skiftede retning, så vi nu havde kurs lige mod land, og måtte bruge flere forsøg på at få lavet en vending i den pludseligt meget kraftige vind. På en halv time var den overstået, men vi var gennemblødte også gennem sejlertøjet, helt ind til underbukserne. Resten af sejladsen til Siquijor gik problemfrit med god vind i sejlene. Vi lå først i en bugt ved byen Lazi. Hyggelig by, men dårlige døninger i bugten at ligge for anker i. Vi flyttede i stedet til en ankerplads ved San Juan, hvor der ikke var nogen beskyttende bugt -men heller ingen dønninger. Det blev til mere end en uge her da vi blev ramt af fire dages meget heftig regn, hvor folk blev opfordret til at holde sig indendøre og skoler osv var lukket. Så hele besætningen flyttede på diverse hoteller. Men vi fik da set en del af den smukke ø på lejede scootere og dykket osv når der ellers var ophold i troperegnen!

Fra Siquijor sejlede vi videre til Tambobo Bay på sydspidsen af øen Negros, som nærmest er som en smal fjord der er super godt beskyttet, og benyttes som “hurricane hole”. Derfor lå der også flere hundrede sejlbåde for anker. Mange uden besætning, og nogle så ud til at have ligget meget længe. Sært syn, når vi stort set ellers ikke havde set andre sejlere på hele togtet. Men et par små hyggelige restauranter på bambuspæle gjorde det til et dejligt sted at hænge ud og slappe af.

Så gik turen nordpå igen, over Siquijor mod Bohol.

Vi fortsatte ved at sejle hele vejen rundt om den smukke ø Bohol, hvilket åbnede op for en verden af utrolige oplevelser. Ikke alene udforskede vi de ikoniske Chocolate Hills, der prydede landskabet med deres majestætiske skønhed, men vi begav os også ud til de små, idylliske øer langs Bohols kyst, der gemte på skjulte perler af naturlig pragt.

Bohol viste sig at være et sandt paradis med en mangfoldighed af fascinerende attraktioner. Vi fordybede os i øens berømte hvide strande, der lokkede med deres blændende skønhed og indbød til afslapning og fordybelse. Derudover fik vi mulighed for at tage forfriskende dukkerter ved imponerende vandfald og en dyb grotte. Vi fik også snorket og dykket en masse fantastiske steder og bl.a. også i selskab med en imponerende samling af havskildpadder og på vores sejlture oplevede vi legende delfiner ved stævnen når vi sejlede.

Det, der gjorde vores ophold endnu mere mindeværdigt, var den varme velkomst, vi modtog fra de lokale i Filippinerne. Overalt, hvor vi gik, blev vi mødt med åbne arme, og vi blev endda inviteret til adskillige karaokefester, der tilføjede en festlig og hjertevarm dimension til vores rejse. Det var virkelig en rejse fyldt med skønhed, eventyr og gæstfrihed, der efterlod os med uforglemmelige minder.

Da vi var nået hele vejen rundt om Bohol i midten af februar, var det med en bittesød fornemmelse, da det betød at toget var ved at nå sin ende og vi måtte sætte kurs tilbage til Zeke’s Boat Yard for at rigge af og afmønstre Christianshavn for denne gang.