Sorong, Indonesien – Cebu, Filippinerne 2022-2023

Christianshavn lå i Sorong under den lange Covid-19 karantæneperiode og 2022 viste sig at være året, hvor vi efter næsten 3 år igen kunne komme ned og se til skibet. Vi skulle sejle skibet ud af landet senest den 13. december 2022, hvis ikke vi skulle betale skat for at have indført båden permanent.

Da vi i starten af november ankom til marinaen Tamba Garam i Sorong, kunne vi konstatere, at Christianshavn desværre ikke var i helt så god stand som vi havde forventet. De knap 3 års stilstand i troperne, havde været hårde ved skibet – og det arbejde der var blevet udført lokalt, var af tvivlsom kvalitet. Det var nødvendigt at vaske alt indvendigt inklusive madrasser, betræk, alle stuverum og alt andet grej. Der skulle bankes rust på dæk, tætnes luger og laves en masser træarbejde som erstatning for det træ, der var rådnet i tropefugten. Vi havde et defekt ankerspil, der skulle fikses, der var sejl, der skulle syes, et utæt toilet der skulle laves og en motor som skulle repareres. Det var med andre ord en ordentlig mundfuld, der skulle klares, inden vi kunne sejle ud på eventyr.

Den 10. december kom dagen alligevel, hvor vi kunne tage af sted. Tidligt op og gøre klar til at sejle med solopgangen, så vi kunne nå vores første ankerplads i Raja Ampat inden mørkets frembrud. Efter en kæmpe indsats fra alle, var det en stor forløsning at stå ud af havnen for egen kraft – og med alle systemer i orden – eller så godt som. Desværre var vores generator alligevel ikke helt i orden og begyndte at overlade batterierne. Efter et par dages forsøg på løsning – der heldigvis var i smukke omgivelse – sejlede vi videre med troen på, at solcellerne nok skulle bære det igennem. Vi kunne dog ikke forlade Frewin uden en meget tidlig morgenudflugt til øen overfor. Med en lokal som turfører sejlede vi i hans båd i mørket op i bunden ad en lang smal fjord i en kløft, og besteg herfra en bjergtop– hvor vi kunne se Paradisfuglenes parringsdans. En art der kun lever på denne lille ø – og som kun danser omkring daggry i træerne på disse bjergtoppe.

Næste etape var en kort dagssejlads til Yanggelo, hvor vi fandt en mooringsbøje tæt under land i en mangroveskov, Vi kunne hoppe direkte fra skibet og få dejlige snorkeloplevelser med masser af fisk og flotte koraler helt op til mangroven. Vi tog afsted igen ved solnedgang – og havde en dejlig natsejlads til den nordlige ende af Raja Ampat, kunne vi kaste anker i det mest fantastiske sceneri i Waiag, hvor vi tog en overnatning inden turen til Cebu, hvor vi gerne ville nå frem til jul.

Trods at vi lå i det vindstille bælte omkring ækvator, kunne vi lægge ud med 24 timers sejlads for sejl med vinden ind agten for tværs. Desværre holdt det ikke ved – og de næste 5 dage var ren motorsejlads. Den ene dag tog den anden mens vi sejlede af sted mod Filippinerne, hvor morgnerne stod på nybagte boller, dagene på solskin, fiskeri og spændende samtaler og nætterne med de smukkeste stjernehimler. Undervejs kom der godt gang i fiskeriet og fik både hevet Bonito, Mahi Mahi og Barracuda ombord – dejlige supplementer til kosten til søs.

Om aftenen d 23. december gik vi ind i mellem øerne i Filippinerne, og om morgenen den 24. december fik vi massere af vind igen og kunne anløbe Cebu i hård vind lige efter solnedgang. Startermotoren spillede os dog et lille puds – og vi måtte tage indsejling mellem mange store fragtskibe og smide ankeret for sejl. Skipperne undlod behændigt at fortælle besætningen, at det var første gang de havde prøvet en sådan manøvre det med den størrelse skib. Alt gik dog godt – og vores målsætning om at nå Cebu til jul blev lige nøjagtigt indfriet. Det var en magisk juleaften ingen fra besætningen glemmer længe, hvor alle de søde søfolk på de utallige fragtskibe der lå for anker på reden ind mod Cebu kom ud og hilste os velkommen og råbte ”Merry Christmas”, mens vi sejlede ned imellem dem.

At ankomme den 24 december viste sig dog ikke at være særlig ideelt. Pga helligdage tog det 5 dage at blive indklareret, hvor besætningen principielt ikke måtte gå i land. Det blev dog ikke helt overholdt, men var ikke uden stress, når folk så alligevel lige var inde og lave lidt indkøb og lignende. Og de besætningsmedlemmer der ankom i juledagene, måtte så også lige vente nogle dage med at kunne påmønstre. Men det lykkedes til sidst, og vi kunne holde nytår i Cebu, og starte provianteringen til togt 2 der skulle cruise rundt bland de smukke filippinske øer.

Categories:

Tags:

Comments are closed